Print Design vs Web Design – Deel 1

Een van de duurste fouten die bedrijven maken bij het maken van hun websites, is het inhuren van grafische ontwerpers die gespecialiseerd zijn in printontwerp. Veel printontwerpers zijn van mening dat als ze HTML kunnen leren, ze hun ‘visie’ gemakkelijk van de gedrukte pagina naar een website kunnen overbrengen, wat een speciaal voordeel is bij het ontwerpen voor het web.

Printontwerpspecialisten maken vaak een grote fout: het gebruik van printlay-outs en printmarketingstrategieën om een ​​website te ontwerpen en op de markt te brengen.

Feit is dat elk succesvol webdesign veel meer nodig heeft dan een printontwerper die HTML heeft geleerd. Het vereist een nieuw paradigma van denken over design zelf – wat we noemen “Achieving the Web Design Mind”. Hoewel er veel voorbeelden zijn die hiermee kunnen worden gemaakt, volgt hier een samenvatting van hoe een printontwerper en een webdesignspecialist verschillen in hun aanpak bij het samenstellen van een website.

De Print Design Mind maakt van de kunst de prioriteit. Printontwerpers hebben de neiging om de waarde van een site gelijk te stellen aan hoe stilistisch het eruit ziet of hoeveel speciale ontwerpkenmerken het heeft – animaties, geluiden, frames, speciale plug-ins, enz. Printontwerpers vertrouwen op WYSIWYG-programma’s (zoals Front Page) om het origineel na te bootsen druk stukken zo dicht mogelijk op het web af. Er wordt weinig aandacht besteed aan de hardware- en softwarevariaties en beperkingen van hun publiek. Van bezoekers, zoekmachines en directories wordt verwacht dat ze voldoen aan de persoonlijke wensen van de drukker. De Print Design Mind denkt: “Kijk eens hoe goed ik ben.”

De Web Design Mind maakt van de inhoud de prioriteit. Het kunstwerk vult de inhoud aan en leidt de bezoeker ernaar, maar overweldigt het niet. Effectief website-ontwerp is erop gericht om mensen op een eenvoudige manier de gewenste informatie te geven, in plaats van te proberen hen af ​​te leiden met coole effecten. Websites die door Web Design Mind zijn gemaakt, zijn niet afhankelijk van iets anders (bijv. Speciale plug-ins) om de boodschap over te brengen. Alles heeft een praktisch doel: de bezoeker zo min mogelijk laten werken om te krijgen wat hij wil. The Web Design Mind denkt: “Kijk eens wat voor goeds ik voor uw klanten kan doen.”

Om een ​​printontwerper de Web Design Mind te laten bereiken, moeten ze veel van de dingen die printdesign hen heeft geleerd, ONTLADEN over het bereiken van een doelgroep. We raden aan om te beginnen met een training van een professionele webdesigner, of op zijn minst een professionele webdesigner in te huren om sjabloonpagina’s voor uw website te maken.

Want als je de kern ervan raakt, gaat het web echt niet over kunst. Website-ontwerp gaat over het verstrekken van informatie en geld verdienen. Alle illustraties op een website moeten gericht zijn op het verstrekken van informatie over een product en / of dienst, en het moet de bezoekers van uw site helpen de informatie waarnaar ze op zoek zijn zo snel en gemakkelijk mogelijk te vinden. De meest succesvolle websites zien er misschien niet zo visueel verbluffend uit voor het portfolio van een artiest, maar het is niet de taak van een websiteontwerper om een ​​verbluffend portfolio te maken. Het is de taak van een websiteontwerper om een ​​effectief websiteontwerp te maken voor uw doelgroep.